«

»

lip 29

Wzrost kontenerowych przewozów w chińskich portach

Dynamiczny wzrost przeładunków kontenerowych w chińskich portach

Ostatni okres czasu to dość mocny kryzys gospodarczy w Chinach, świetnie widać to na przykładzie giełdy, na której ceny akcji biją w ostatnim czasie rekordy obniżek. Jednak można znaleźć branżę, która cały czas trzyma się mocno mimo obecnego kryzysu, wręcz odwrotnie, nawet w czasie gospodarczego spadku rośnie w tempie paru procent. Mowa tu jest mianowicie o przeładunkowych portach, z których zdecydowana większość zanotowała w ostatnim czasie spory wzrost ilości obsługiwanych jednostek kontenerowych. Wzrost kontenerowych przewozów w chińskich portachNa tę chwilę wygląda na to, że jedynie port w Hongkongu będzie miał pewną stratę, i to wcale nie małą, bo ponad dziesięcioprocentową. Reszta portów w Chinach jest na plusie, a ranking będzie tu otwierał Ningbo-Zhoushan, z prawie dziesięcioprocentowym wzrostem. Większą o cztery do sześciu procent liczbę kontenerów obsłużyły z kolei cztery porty, to znaczy Shenzhen, Singapur, Guangzhou i Tianjin, wszystkie one obsługują od siedmiu blisko dwudziestu milionów tradycyjnych kontenerów w skali roku, co daje im wysokie miejsca na liście najogromniejszych światowych portów.

Jeżeli taka dynamika rozwoju się utrzyma, to wówczas za kilkanaście lat chińskie państwo może zostać światowym liderem jeśli chodzi o kontenerowy transport. SISI, czyli agencja która się specjalizuje badaniem tego, co się dzieje na rynkach morskich przypuszcza, że może się to stać już za dwie dekady. Przygotowany całkiem niedawno raport prognozuje wzrost załadunków na poziomie kilku procent rocznie, a składać się na nie będą dwa podstawowe elementy. Pierwszym będzie załadunek towarów importowanych i eksportowanych przez chińskie firmy, czyli całą wymianę produktową z zagranicznymi kontrahentami. Drugim silnikiem chińskich portów jest transport wewnątrz kraju. Coraz większe znaczenie mają bowiem w chińskiej gospodarce ogromne rzeki, a także porty nad nimi położone. Już teraz można zobaczyć tendencję do wynoszenia się różnych gałęzi przemysłu ze wschodnich części kraju na tereny zlokalizowane nad dużymi brzegami. Z tego też powodu szacuje się, że już pewien okres czasu porty na rzekach będą obsługiwać parę miliardów ton różnych produktów, a w dalszym okresie czasu czeka je jeszcze bardziej dynamiczny wzrost.