«

»

sie 07

Terminale kontenerowe zaczęły ważyć kontenery morskie

Porty zaczęły ważenie kontenerów morskich

Transportowa branża od dawna borykała się z problemem nieprawidłowo podawanej wagi kontenerów. Niestety spora ilość spedytorów nie przykładała się specjalnie do tego, a będzie to miało bardzo duże znaczenie przy bezpieczeństwie rejsów. Nieduże nawet różnice w wadze mogą się przy paru tysiącach kontenerów wzmacniać, powodując bardzo poważne problemy ze stabilnością, a czasami nawet utonięcia. Dlatego też od wielu lat trwały prace nad uporządkowaniem tej kwestii, jednak z powodu kosztów nie dawało się ich zakończyć z sukcesem. Dopiero niedawno wypracowano porozumienie, na mocy którego wszystkie bez wyjątku kontenery znajdujące się na statku należy dokładnie zważyć. Przepisy te będą obowiązywały od drugiego półrocza 2016 roku, a nieprzestrzeganie ich będzie się wiązać ze sporymi konsekwencjami. Przymus weryfikacji wagi kontenera spoczywa na nadającym, z takich też powodów musi on dokładnie przypilnować, żeby całość się odbyła zgodnie z obowiązującym prawem. Oprócz tego przewoźnicy i terminale mają pełne prawo odmówić przyjęcia kontenera, który nie ma wagi zweryfikowanej. Terminale kontenerowe rozpoczęły ważyć kontenery morskie

Przepisy obecnie zezwalają na przeprowadzenie ważenia jednostek kontenerowych za pomocą dwóch odmiennych technik. Pierwsza z nich to ważenie całego zapakowanego i zamkniętego kontenera, a druga to pomiar wszystkich ładunków razem z opakowaniem i zsumowanie na zakończenie wszystkiego. Pierwsza metoda będzie znacznie wygodniejsza i szybsza do wykorzystania, jednak będzie wymagać zakupu certyfikowanego, odpowiedniego sprzętu. Na dzień dzisiejszy jedynie niewielka część portów na naszym wybrzeżu ma tego typu możliwości, lecz nadal nie ma w nich szans na obsłużenie wszystkich jednostek. Z takich też powodów cały czas spora część sprawdzania wag odbywać się będzie musiała u nadawców, w siedzibach firm zajmujących się załadunkiem. W nadchodzących latach w planach są rzecz jasna takie inwestycje, ale sprawa nie dotyczy tylko zakupu kolejnego urządzenia, ale także zmienienia organizacji pracy na terenie portu. Na przykład port w Szczecinie posiada już przygotowane odpowiednie procedury związane z obsługiwaniem kontenerów, lecz również oferuje możliwość ważenia ich przed załadowaniem.