«

»

mar 11

Światowe zagrożenia wynikające ze zbyt dużej ilości statków kontenerowych

Światowe zagrożenia wynikające ze zbyt dużej ilości statków kontenerowych

Światowe zagrożenia wynikające ze zbyt dużej ilości statków kontenerowych

Zagrożenia wynikające ze zbyt dużej liczby statków kontenerowych

Goniąc za optymalizacją transportów morskich armatorzy budują coraz to większe statki i w coraz większych ilościach. Na kilku trasach pływają już 400-metrowe kolosy, które jednorazowo zabierają na pokład około dwudziestu tysięcy jednostek. Tego typu wyścig trwa już parę lat, a najbardziej zacięta rywalizacja odbywa się pomiędzy grupą największych armatorów. Lecz coraz bardziej jest widoczne, że trochę to wszystko poszło w nie do końca dobrą stronę, ponieważ zbyt duża liczba pływających kontenerów będzie miała bardzo negatywne odbicie w cenach frachtu. Tego typu problemy były już dobrze widoczne rok temu, kiedy ceny zeszły do bardzo niskiego poziomu, a transportowa branża w dużym stopniu obwiniała za taką sytuację właśnie dużą nadpodaż miejsca na pokładach. A to jeszcze nie koniec, bo o ile przed rokiem kontenerowców o największej długości oddano do użytku sześćdziesiąt, o pojemności w przedziale pomiędzy 18 a 22 tyś TEU, o tyle w planach lub w trakcie budowy będzie ich jeszcze większa liczba. I jeśli wszystkie zostaną wybudowane, to ubiegłoroczny kryzys będzie jedynie początkiem poważnych kłopotów w całej branży.

Zasadniczy problem wynika z tego, że kontenerowce o największej długości obsługują tylko trasy pomiędzy Europą a Azją, bo tylko tam po prostu się to opłaca. Lecz aby nie dokładać do rejsu, to taki statek musi być prawie całkowicie wypełniony, a to z kolei jest przyczyną presji na to, żeby bez względu na okoliczności zorganizować ładunek. Przy tak dużej liczbie statków i zwolnieniu gospodarczym w Chinach obecnie nie jest to łatwe, i w dużym stopniu się przekłada na ceny za fracht. Znaczny wzrost także zanotowała flota kontenerowców o średniej ładowności, do trzynastu tysięcy TEU. Wprawdzie jednostki o takiej wielkości znajdą zatrudnienie przy obsłudze nowej nitki Kanału Sueskiego, jednak i tam w pewnym momencie ilość będzie zbyt duża i następne potrzebne nie będą. Całościowo w poprzednim roku flota kontenerowców powiększyła się o blisko 20 milionów jednostek, a w nadchodzących latach będzie to sporo więcej. Taka wielka ilość nowo budowanych statków ma także wpływ na to, że rosnąca liczba statków zostaje całkowicie wycofywana z użytku albo stoi bezczynnie w różnych portach czekając na jakieś zlecenia.

.