«

»

gru 21

Rywalizacja pomiędzy gdańskim i kłajpedzkim portem

Rywalizacja pomiędzy gdańskim i kłajpedzkim portem

Na rynku obsługi kontenerowej jest bardzo ciasno, coraz to nowe porty planują jak najwięcej urwać z tego tortu, który jest warty miliardy dolarów. Będzie to również dotyczyć naszego Bałtyku, gdzie mocną pozycję zyskał port w Gdańsku, lecz w szybkim tempie inne chcą go dogonić. Między innymi litewska Kłajpeda planuje rywalizować o pozycję najważniejszego huba na Bałtyku. Przewidywane są tam liczne inwestycje w wyposażenie, zaczęto także współpracować z jednym z chińskich portów. Przedstawicie naszego portu póki co spokojnie podchodzą do tych rewelacji, jak na razie port w Gdańsku ma sporą przewagę jeśli chodzić będzie o możliwości przyjmowania największych jednostek. Dzięki kanałowi podejściowemu, jaki ma 17 metrów głębokości i nowoczesnemu wyposażeniu Gdańsk może obsłużyć praktycznie wszystkie jednostki, litewski port w chwili obecnej takich możliwości nie ma. Jakiś czas temu port w Kłajpedzie poprawił swój rekord, przyjmując kontenerowiec o ładowności 9 tysięcy jednostek kontenerowych, dzięki czemu dołączył do elitarnego grona bałtyckich hubów. Jednak w chwili obecnej nie ma możliwości konkurowania z Gdańskiem jeśli chodzi o wielkość przyjmowanych okrętów, choć konieczne projekty inwestycyjne są już zaplanowane.

Jednak póki co port na Litwie jest jednak na pierwszym miejscu jeśli chodzi o tonaż transportów. W pierwszych miesiącach obecnego roku obsłużono tam niecałe 19 mln ton towarów, za to port w Gdańsku może się pochwalić tylko 17,2 mln ton. Przewaga jest tu głównie po stronie ładunków masowych, których port w Kłajpedzie obsłużył blisko dwa razy więcej. Jednak to właśnie DCT zanotował znacznie większą dynamikę wzrostu, jeżeli będzie się ona utrzymywała na podobnym poziomie, to już niedługo gdański port powinien prześcignąć Kłajpedę w liczbie rozładunków. Szczególnie że w obu portach cały czas poszukiwani są mocno kolejni partnerzy. Port na Litwie nawiązał współpracę z jednym z chińskich portów, za to DCT w obecnym półroczu zachęcił do współpracy paru renomowanych graczy, w tym na przykład grupę G6. W gdańskim porcie również myśli się poważnie o azjatyckich rynkach, ale bez przerwy prowadzone są rokowania również z partnerami z USA, rozpoczęcie współpracy tego typu byłoby z dużą korzyścią dla tego portu.

Kolejne spadki stawek za fracht