«

»

mar 04

Kolejny wzrost ładowności floty statków kontenerowych

Kolejny wzrost ładowności floty statków kontenerowych

Kolejny wzrost ładowności floty statków kontenerowych

Kolejne wzrosty ładowności floty statków kontenerowych.

Pomimo panującego obecnie kryzysu w kontenerowym transporcie ogólna ilość jednostek cały czas się rozszerza. Największe firmy z branży zacięcie rywalizują o pierwszą pozycję, a w pierwszej kolejności się to objawia produkowaniem kolejnych statków. Przez ten rok na wodach pojawiły się kontenerowce mające łączną ładowność 1.66 miliona jednostek, co daje 11 procent więcej niż rok temu. W następnym roku podaż kontenerowców powinna się kształtować na poziomie dziesięciu procent, widać więc dynamika rozwoju utrzymuje się cały czas na wysokim poziomie. Tego typu sytuacja ma duży wpływ na wygląd rynku transportowego, będąc jednym z głównych powodów dużych obniżek cen za przewozy. Dla armatorów nie są to dobre wiadomości, bo stawiają pod znakiem zapytania rentowność wielu połączeń. Kolejnym problemem jest konieczność przestoju coraz większej ilości jednostek przy nabrzeżach portowych, gdyż najnormalniej nie ma dla nich odpowiedniej ilości nowych zleceń. Tego typu sytuacja w dużym stopniu bierze się z tego, że takie inwestycje były planowane i rozpoczynane kilka lat wcześniej, i obecnie nastąpiło spiętrzenie nowych jednostek.

Ważne jest to, że mimo zwiększania się całościowej ładowności jednostek zmniejszeniu uległa ich liczba. Bierze się to z tego, że z roku na rok rosną możliwości przewozowe, a co się w tym wiąże powiększa się wydajność oddawanych jednostek. O ile rok temu średnia wielkość statku wynosiła 7.5 tysiąca, to aktualnie jest to to już ponad osiem. Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest coraz większe ograniczenie statków o pojemności 8 tysięcy, których ilość jest najmniejsza od blisko dwudziestu lat. Na znacznie mniejszym poziomie są także rozbiórki jednostek, również tutaj ich wielkość jest stosunkowo mała jeżeli porównać to z poprzednimi latami. Zwłaszcza niski poziom złomowania występuje w klasie statków typu panamax, to znaczy jednostek do 3 tysięcy kontenerów, szacuje się, że całkowita ich ładowność wynosiła będzie około 170 tysięcy TEU. W rezultacie takich działań światowa flota kontenerowców tej klasy zostanie zwiększona o około dwa procenty, podobnie jest z resztą klas. W chwili obecnej w w dokach jest kolejna partia kontenerowców, tak więc w kolejnym roku również należy się spodziewać następnych wzrostów.