«

»

cze 15

Kolejne plany ministerstwa na pomoc polskim stoczniom

Kolejne plany polityków na pomoc polskim stoczniom

Polskie stocznie zdecydowaną większość tego, co wyprodukują wysyłają do krajów, gdzie stawka VAT wynosi 0 procent. Ale regulacje podatkowe, jakie obowiązują są dość niekorzystne z punktu widzenia stoczni. Dlatego też Ministerstwo zajmujące się żeglugą śródlądową i morską przedstawiło pod koniec marca sporo ważnych zmian które dotyczą zagadnień podatkowych, a jakich głównym celem ma być zapewnienie stoczniom działającym u nas większej konkurencyjności. Spotkanie w powyższej sprawie zorganizowane zostało na terenie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, i gościli na nim najważniejsi reprezentanci stoczniowego przemysłu. Brały więc w nim udział całe zarządy firm które są zrzeszone Związku Pracodawców Forum Okrętowe i wielu innych prywatnych oraz państwowych stoczni. Cała branża ze sporym zainteresowaniem odniosła się do przedstawionych pomysłów, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że dotyczyć by one miały wszystkich bez wyjątku zarejestrowanych w Polsce firm które się zajmują produkcją statków, a podmiotów tych jest coraz większa ilość i dynamicznie się one rozwijają.

Pierwsze nowe transporty na nowo otworzonej trasie zaczęły jeździć w drugie połowie stycznia, i robić to aktualnie mogą dużo szybciej niż do tej pory. Nowe plany polityków na pomoc dla naszych stoczni
Jedną z istotniejszych propozycji, jaka padła w czasie rozmów, jest kompleksowa zmiana w sposobie naliczania podatku VAT. Przy sprzedaży statków dla zagranicznych kontrahentów wynosić ona będzie 0 procent, jednak stocznia musi opłacić wszystkich dostawców części w czasie prac budowlanych, a rozliczyć może wszystko dopiero w chwili sprzedania. Ponieważ niektóre projekty ciągną się przez kilkadziesiąt miesięcy, to w tym czasie pieniądze po prostu zostają zamrożone, co ma znaczący wpływ na płynność firmy. Pomysłodawcy chcą przesunąć obowiązek rozliczenia podatku VAT na dostawców części. Ze względu na to, że ich obrót jest dużo szybszy, to dostawcy znacznie mniej odczują obowiązek jaki na nich ciąży, bo po prostu w krótszym terminie dostaną zwrot podatku, który zapłacili. Rozwiązanie tego typu znacznie by polepszyło kondycję stoczni, jakie w chwili obecnej około jednej piątej środków które są przeznaczone na kupno wyposażenia muszą zamrozić pod postacią podatków, a co się w tym wiąże będzie też miało spore znaczenie podczas negocjowania kredytów.
.